#1 08-01-2008 19:21:04

montgrony
Membre

L'article salat, en perill d'extinció?

No sé si estic obrint masses fils sobre la llengua. Però m'agradaria parlar sobre l'article salat. Hi ha molt gent que nomès es pensa que és una cosa típcia de "Ses Illes Balears". Però el cert és que en alguns altres indrets com el Principat i el País Valencià també s'utilitzava tot i que actualment en aquests dos darrers indrets podria desaparèixer. Compartiu la mateixa opinió que jo o és que sóc un poc pessimista amb el futur de la llengua?




Més informació detallada sobre l'article salat:
http://ca.wikipedia.org/wiki/Catal%C3%A0_salat
"Consisteix a fer servir els articles anomenats salats, que són els procedents dels demostratius llatins: ipse, ipsa, i pot ser ipsum: es i so (masculí singular), sa (femení singular), es, sos, ets (masculí plural, no tothom ho escriu així), i ses (femení plural). Tant el masculí «es» com el femení «sa» es redueixen a «s'» davant mot començat en vocal o hac.

Al començament de l'evolució del català hi va haver una època en què aquest article s'alternava amb l'avui considerat com a normatiu en tot el territori lingüístic i d'allà s'estengué cap als nous territoris conquerits (les Balears). Desprès va entrar en desús a la major part del domini lingüístic i va romandre a llocs aïllats com a característica pròpia.

Actualment, aquest tret dialectal es dóna de forma generalitzada només en el català balear (excepte a Pollença) i de forma més local a alguns pobles de la Costa Brava, i en dos pobles del País Valencià (Tàrbena i la Vall de Gallinera) repoblats per mallorquins després de l'expulsió dels moriscos. Antigament, a l'Edat Mitjana, hom salava a tota la zona de Catalunya on ara es parla català oriental central, de la qual cosa queden nombrosíssims testimonis en la toponímia: Sant Joan Despí (des Pi), Solivella (s'Olivella), Sant Llorenç Savall (sa Vall), etc. Àdhuc existeix al Pais Valencià en termes com Silla (S'illa). "


Llegiu "Qüestió de noms "

Desconnectat

 

#2 08-01-2008 21:22:31

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Actualment a la Vall de la Gallinera diuen que encara esta viu, però jo tinc amics d'allí que diuen que només el fan els iaios.


http://img396.imageshack.us/img396/3967/getattachment1ot4.jpg

"La teua terra i tu sou u mateix, si la terra mor, has mort tu també."

Desconnectat

 

#3 08-01-2008 22:29:02

montgrony
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Ui ! Doncs així la cosa està bastant malament. Seria bo inclús enregistrar una conversa d'aquestes perquè en quedi testimoniatge. La veritat és que el Principat també s'ha perdut molt, vas a Cadaqués o a Palamós i també nomès el parlen els quatre iaios pescadors de tota la vida ..
A Tàrbena els anys 80 encara es podia sentir perfectament segons explica el filòleg Joan Veny durant la visita que realitzà ....


Llegiu "Qüestió de noms "

Desconnectat

 

#4 08-01-2008 23:41:49

LarsenAlacant
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Pel 2000 vaig estar a Tàrbena i ho parlaven


"La sang del meu esperit és la llengua i la meua pàtria arreu on és parlada." Acció Valenciana, 1931

Desconnectat

 

#5 09-01-2008 16:43:35

Tiralí
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

No he visitat moltes voltes Tàrbena, però amics que van de volta en quant m´han comentat que sí que es gasta. Per cert, també fan sobrasada...que bona...

Desconnectat

 

#6 09-01-2008 19:37:40

Mallorca
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Per ampliar l'nformacio dire la diferencia entre es,el i so a les illes:
-el s'usa davant coses uniques o importants (La mar,el cel, l'infern,el bisbe, l'orgue,el Bon Jesus)
-so s'usa en coses que no duguin l'article normatiu i a més vagin precedits de la preposicio amb ( He vingut AMB so tren---> Es tren no ha vingut),encara que a alguns llocs,com a Menorca, no s'usa i en el seu lloc s'usa "es"
-es s'usa davant la resta de paralaules

Desconnectat

 

#7 10-01-2008 21:18:41

montgrony
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Diuen que si que és molt bona i és una prova més de la repoblació mallorquina del segle XVII d'aquest territori.. Gent de Tàrbena espero que no el perdeu aquest article salat ... (El mateix missatge per la gent de la Costa Brava)


Llegiu "Qüestió de noms "

Desconnectat

 

#8 10-01-2008 22:38:26

Tiralí
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

De fet, Tàrbena crec que està agermanat amb  un poble de Mallorca: Santa Margalida, d´on provablement provenien els repobladors de Tàrbena.

Salut

Desconnectat

 

#9 11-01-2008 13:29:50

valcat
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Home, l'article vulgar o salat està molt viu a les Illes Balears i a les comarques de Girona va perdent força i és normal, perquè la llengua general agarra l'article literari i és normal que la llengua evolucioni i es passe de l'article vulgar a literari com ha fet la resta de la nació. No es tracta de conservar arcaismes a tota costa i a costa del parlar general. De fet l'article vulgar és només oral, no es pot escriure, mai s'ha escrit i qui ho fa més enllà del folklorisme és que no s'estima molt la llengua. Cap mitjà de comunicació balear utilitza l'article vulgar es l'escriptura i IB3 ni en la parla en els seus informatius. Pel que fa a Tàrbena està viu i a la Vall de la Gallinera fa ja molt de temps que no es parla. Antigament l'article vulgar o salat s'utilitzava a gran part de les comarques alacantines, hui en dia la llengua ha evolucionat en estes contrades i per això la gent ja utilitza l'article literari. Voler conservar particularitats arcaiques d'una llengua és anar contra natura. Hem de lluitar contra la castellanització i no contra l'evolució normal del català. Ara, he de reconéixer que m'agrada sentir parlar amb l'article salat.

Última edició per valcat (11-01-2008 13:32:53)

Desconnectat

 

#10 11-01-2008 13:46:07

SeRcH
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Totalment d'acord amb valcat smile


http://img139.imageshack.us/img139/7131/renaixenazd2.png

Només es pot convèncer amb la paraula smile

Desconnectat

 

#11 23-01-2008 12:02:20

GANXUT
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

a Llutxent i Benigànim també es manté l'article salat, no com a les Illes però si que té una certa precència en la parla de la gent d'ací. grans pobles de la vall d'Albaida mantenen aquesta característica i altres que no la tenen ens diuen que parlem malament.

Desconnectat

 

#12 23-01-2008 21:53:57

montgrony
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Ganxut dius que us acusen de parlar malament per utilitzar l'article salat? El mateix passa amb la Costa Brava. Fa 60 anys endarrere la gent de l'nterior deia que els pescadors no parlaven correcte quan feien servir aquest article. Tot un exemple de perjudicis lingüístics i d'ignorància. L'únic català incorrecte és el que no utilitza les normes o fa servir barbarismes.


Llegiu "Qüestió de noms "

Desconnectat

 

#13 24-01-2008 00:09:44

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Tot català es correcte, mentre s'use.
Jo dic barbarismes (mosatros, mos, aixina, antes, despues...), i ningú mai m'ha dit: "Xe que mal parles"


http://img396.imageshack.us/img396/3967/getattachment1ot4.jpg

"La teua terra i tu sou u mateix, si la terra mor, has mort tu també."

Desconnectat

 

#14 24-01-2008 01:43:12

LarsenAlacant
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

home, mosastros, mos, aixina no son barbarismes (ja que no venen d'altra llengua), però de forma col·loquial és correcte dirho. Barbarisme serien coses com antes, despues, etc...

Com ha dit Gandia, tot el català, lliure de castellanismes, és correcte i cal enfortir la diversitat llingüistica de la nostra llengua.


"La sang del meu esperit és la llengua i la meua pàtria arreu on és parlada." Acció Valenciana, 1931

Desconnectat

 

#15 24-01-2008 10:18:36

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

I qui diu que "antes i despues" siguen castellanismes? (crec que els barbarismes no son paraules de una altra llengua, això serien castellanismes, anglicismes, gal·licismes... barbarismes crec que es una deformació de la paraula original)

Per exemple, als Ports diuen "detrás" i no es cap castellanisme, es simplement un arcaisme, o per exemple el "este, eixe" que molts principatins es pensen que son castellanismes també son arcaismes.

O per exemple el l'acabament en -o en 1a persona sing. del present es un castellanisme (penso, estimo...) i està acceptat, o també el "tarda, espatlla, escombra..." tot això son castellanismes, i ben acceptats que estan.
Qui en fem més de castellanismes? hmm


http://img396.imageshack.us/img396/3967/getattachment1ot4.jpg

"La teua terra i tu sou u mateix, si la terra mor, has mort tu també."

Desconnectat

 

#16 24-01-2008 10:26:13

LarsenAlacant
Membre

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Ho dic jo....i el diccionari

Forma lingüística, particularment lèxica, dins una llengua determinada, d'origen estranger, no assimilada i normativament rebutjada.


tongue


"La sang del meu esperit és la llengua i la meua pàtria arreu on és parlada." Acció Valenciana, 1931

Desconnectat

 

#17 25-01-2008 10:26:32

Re: L'article salat, en perill d'extinció?

Segurament no apareixen al diccionari, igual com "detrás", l'article "lo" (lo cartanyà) etc etc, jo crec que els arcaismes haurien de ser normatius.


http://img396.imageshack.us/img396/3967/getattachment1ot4.jpg

"La teua terra i tu sou u mateix, si la terra mor, has mort tu també."

Desconnectat

 

Peu del fòrum

Powered by PunBB
© Copyright 2002–2008 PunBB

Creative Commons License © 2004-2011 Antiblavers.org i altres contribuïdors | visites
Aquesta obra està subjecta a una Llicència de Creative Commons, tret d'on s'indique el contrari.
Funcionant gràcies a PmWiki, PunBB, Coppermine, PHP, MySQL, Apache i GNU/Linux.